مراحل ثبت نام سامانه مودیان
نحوه ثبت نام در سامانه مودیان
اگر شما هم این روزها دغدغه تان آموزش مراحل ثبت نام سامانه مودیان می باشد، شاید به این موضوع فکر کرده اید که سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات ها را بر چه مبنایی محاسبه می کند و این موضوع چه ارتباطی با سامانه مودیان دارد؟
همانطور که می دانید طبق ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم، مودیان مالیاتی به دو گروه تقسیم می شوند:
دسته اول، مودیانی هستند که هر ساله در موعد مقرر نسبت به ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد (عملکرد) خود اقدام می نمایند و نهایتا تا یکسال بعد از آن، مشمول رسیدگی مالیاتی می شوند و یا طبق ماده ۱۵۶ ق.م.م بدون رسیدگی، مالیات ابرازی آن ها قطعی می گردد. و دسته دوم، مودیانی هستند که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه عملکرد خودداری نموده و یا طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر نیستند، مشمول رسیدگی و مرور زمان مالیاتی تا پنج سال از تاریخ سررسید مهلت اظهارنامه ها می باشند.
اما یک فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده در محاسبه مالیات، میزان فروش هر مودی می باشد. از این رو سازمان امور مالیاتی از طریق ابزار های مختلفی همانند سامانه معاملات فصلی، اظهارنامه ارزش افزوده و حتی صورتحساب های ثبت شده از طرف مقابل برای شما تحت عنوان اطلاعیه های خرید و فروش، تاکنون اقدام به کنترل میزان فروش و راستی آزمایی این موضوع می نمود.
اما به دلیل موخر بودن این گزارشات، امکان خطا و احتمال اشتباه، عدم نیاز به تایید طرف مقابل برای صدور و ثبت صورتحساب به نام هر شخصی، موجب بروز مشکلات متعددی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی می شد. از این رو سازمان امور مالیاتی برای ایجاد شفافیت اقتصادی، برقراری عدالت مالیاتی و استقرار نظام هوشمند و سیستمی برای مالیات ستانی، اقدام به ایجاد سامانه مودیان کرده است که ما در این مقاله درباره نحوه ثبت نام در سامانه مودیان به طور کامل و دقیق به همراه آموزش تصویری قدم به قدم، می پردازیم.
مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی (آموزش تصویری ثبت نام سامانه مودیان)
اگر علاقه مندید پیش از ثبت نام اطلاعات و دانش خود را در مورد سامانه مودیان تکمیل کنید، پیشنهاد می کنیم پیش از خواندن این مطلب، به مقاله سامانه مودیان چیست مراجعه نمائید و آن را به طور کامل مطالعه فرمائید.
اگر به هر نحوی دارای کسب و کار هستید و فعال اقتصادی محسوب می شوید، قطعا تا به الان نام سامانه مودیان را شنیده اید اما نحوه ثبت نام در آن قطعا یکی از دغدغه های امروزه شماست، از این رو فرآیند کلی و نحوه ثبت نام در سامانه مودیان را به طور مفصل شرح می دهیم اما پیش از هر چیزی باید بگوییم که نگران نباشید!! زیرا ثبت نام در این سامانه کار دشواری نخواهد بود و تنها با رعایت برخی پیش نیاز ها و خواندن این مطلب، می توانید در این سامانه ثبت نام کنید.
۱.ثبت نام و عضویت در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی
اولین پیش نیاز ثبت نام در سامانه مودیان، عضویت در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی می باشد. در صورتی که پیش از این ثبت نام خود را تکمیل کرده باشید می توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه خود شوید.
در غیر این صورت مودیان ابتدا باید به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://my.tax.gov.ir مراجعه کنند.
در این مرحله پس از ورود به درگاه، گزینه “دریافت اطلاعات کاربری” را انتخاب نمایید. با توجه به اینکه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید در این سامانه ثبت نام کنند، مراحل ثبت نام هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.
۱- تصویری که در بالا مشاهده می کنید، مربوط به ثبت نام “اشخاص حقیقی” می باشد؛ صرفا کافیست تا اطلاعات خواسته شده از جمله کد ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد خود را مطابق با شناسنامه وارد کرده و پس از درج حروف نمایش داده شده در کادر «ورود تصویر امنیتی» وارد و پس از آن روی دکمه «ثبت نام» کلیک کرده تا به صفحه زیر هدایت شوید.
در ادامه در کادر مربوطه کد ۶ رقمی را که به تلفن همراه شما ارسال می شود وارد نمائید تا راستی آزمایی تلفن همراه شما انجام شود و بر روی دکمه ورود به سامانه کلیک کرده تا ثبت نام شما تکمیل شده و وارد سامانه شوید. پس از آن یک نام کاربری و کلمه عبور برای شماره تلفن همراه شما ارسال می شود که ازین پس برای ورود به سامانه می توانید از آن استفاده نمائید.
۲- برای اشخاص حقوقی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ کد اقتصادی همان شناسه ملی شرکت می باشد که پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها به صورت خودکار و از سمت این سازمان در سامانه مالیاتی ثبت نام شده و نام کاربری و کلمه عبور برای مدیرعامل ارسال می گردد.
چنانچه برای ثبت نام شما از سمت اداره ثبت شرکت ها اقدام نشده باشد، ثبت نام اشخاص حقوقی در درگاه ملی خدمات الکترونیکی شامل ۴ مرحله اصلی به شرح زیر می باشد :
- پیش ثبت نام الکترونیکی
در این مرحله طبق تصویر زیر، پس از ورود به درگاه ملی و انتخاب گزینه “دریافت اطلاعات کاربری”، نوع مودی را به «اشخاص حقوقی و شرکت ها» تغییر داده و پس از وارد کردن شناسه ملی بر روی دکمه «ورود به ثبت نام» کلیک کنید.
در این مرحله شما اطلاعات اولیه در ارتباط با فعالیت اقتصادی خود را در سیستم ثبت خواهید نمود و تا حد امکان این اطلاعات توسط سازمان امور مالیاتی به صورت آنلاین بررسی شده و در کمتر از سی دقیقه نام کاربری و کلمه عبور ورود به سامانه برای شما ارسال خواهد شد.
- تکمیل ثبت نام الکترونیکی
در این مرحله پس از دریافت اطلاعات کاربری و ورود به سامانه، باید اطلاعات تکمیلی خود همانند اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی ها، مجوز ها، اعضا و درصد فعالیت های پرونده خود را تکمیل نمائید.
- راستی آزمایی اطلاعات
پس از تکمیل اطلاعات، باید به همراه مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده شامل کپی شناسنامه اعضا، اساسنامه شرکت، گواهی امضا ثبت شده در دفترخانه اسناد رسمی، روزنامه رسمی و اجاره نامه یا سند مالکیت به سازمان امور مالیاتی شعبه خود برای راستی آزمایی مراجعه فرمائید و پس از بررسی و صحت اطلاعات وارد مرحله نهایی می شوید.
- مرحله نهایی
در این مرحله شما می توانید از تمامی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی استفاده فرمائید و کارپوشه سامانه مودیان برای شما فعال شده است.
۲.اخذ گواهی امضای الکترونیکی
پیش نیاز دوم برای ثبت نام در سامانه مودیان، اخذ گواهی امضای الکترونیکی توسط مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی می باشد. مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی، به مراکزی گفته می شود که مجوز ارائه خدمات الکترونیکی به کاربران نهایی را از شورای سیاست گذاری گواهی الکترونیکی کشور اخذ و گواهی الکترونیکی آن ها توسط مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه صادر می شود.
برای دریافت و اخذ گواهی امضای الکترونیکی باید مراحل زیر را طی نمایید.
ابتدا وارد سایت gica به آدرس https://www.gica.ir می شوید و سپس با کلیک بر روی درخواست صدور گواهی الکترونیکی، مراحل ثبت نام و احراز هویت خود را انجام دهید. در انتها یک کد رهگیری برایتان ارسال می شود. این کد را در یکی از مراکز صدور گواهی امضای الکترونیک ارائه دهید تا توکن امضای دیجیتال خود را دریافت نمائید که پس از استخراج آن در برنامه OpenSSL و یا سامانه های واسط، کلید عمومی (Public Key) و کلید اختصاصی (Private Key) خود را دریافت کنید که دو فایل با فرم Text می باشد و همانطور که در تصویر زیر نمونه های آن را مشاهده می کنید شامل کاراکتر های مختلفی از حروف و اعداد می باشد.
۳. ورود به کارپوشه و دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی
پیش نیاز سوم، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است که یک شماره ۶ کاراکتری منحصر به فردی است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می شود.
هر صورتحساب الکترونیکی که صادر می گردد، یک شماره مالیاتی ۲۲ کاراکتری منحصر به فردی دارد که ۶ رقم ابتدای آن شناسه یکتای حافظه مالیاتی می باشد و مابقی شامل تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی، سریال داخلی صورتحساب در حافظه مالیاتی و یک رقم کنترلی در انتها می باشد.
در مرحله ۲ پس از احراز هویت و اتمام فرایند گواهی امضای الکترونیکی، یک کلید عمومی (Public Key) و یک کلید اختصاصی (Private Key) در اختیار شما قرار می گیرد که به وسیله کلید عمومی می توانید شناسه یکتا حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی، کافیست به سادگی مراحل زیر را طی کنید :
- ابتدا پس از وارد شدن به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیتی، وارد کارپوشه خود می شوید.
- سپس از بخش پرونده ها، در پنجره عملیات پرونده مورد نظر بر روی دکمه “ورود به پرونده” کلیک کنید.
- از قسمت عضویت در بخش شناسه های یکتا حافظه مالیاتی، بر روی دکمه “دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی” کلید کنید.
- در فرم باز شده ابتدا می بایست نحوه ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود را وارد کنید. اگر خودتان قصد ارسال صورتحساب های فروش تان را دارید، گزینه توسط مودی را انتخاب کرده و وارد بخش بعدی شوید.
- در این مرحله باید کلید عمومی خود را که در مرحله ۲ دریافت کرده اید را بارگذاری نمایید و در ادامه با تکمیل سایر اطلاعات، شناسه حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایید.
۴.اخذ شناسه کالا و خدمات جهت صدور صورتحساب الکترونیکی
تبریک می گوییم؛ شما تقریبا تمام پیش نیاز ها را برای ثبت نام در سامانه مودیان انجام داده اید و صرفا نیاز به شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب های فروش خود دارید. شناسه کالا و خدمات، کدهایی هستند که سازمان امور مالیاتی کشور برای هر کالا و خدمات به صورت منحصر به فرد ارائه داده است که به دو صورت اختصاصی و عمومی می باشند و پیش نیاز اصلی ارسال صورتحساب در سامانه مودیان می باشد.
شناسه کالا و خدمات در واقع معرف نوع کالا و خدمات هر صورتحساب می باشد که می بایست هر شخص از شناسه اختصاصی کالا در شرکت های تولیدی و بازرگانی و شناسه اختصاصی خدمات در شرکت های پیمانکاری استفاده کند اما از آنجا که دریافت این شناسه به عهده حلقه اول زنجیره تجاری مانند وارد کننده کالا است و ممکن است این فرآیند طولانی باشد، می توانید از شناسه کالا و خدمات عمومی استفاده کنید.
برای دریافت لیست شناسه های عمومی و خصوصی کالا و خدمات باید به سامانه دریافت شناسه کالا/خدمات سازمان امور مالیاتی به آدرس https://stuffid.tax.gov.ir مراجعه فرمائید.
- دریافت شناسه کالا به صورت اختصاصی
شناسه کالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه های اطلاعاتی معرفی شده است و بسیاری از فعالین، پیش از این در سایر فرایندهای تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید نسبت به اخذ و استفاده از آن اقدام نموده اند.
آن دسته از مودیان که تا پیش از این از درگاه سامانه جامع تجارت ایران شناسه کالای خود را اخذ نموده اند، می توانند از همین شناسه کالا جهت صدور صورتحساب الکترونیکی نیز استفاده نمایند.
مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده و وارد کننده می باشند، می توانند با مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت ایران نسبت به اخذ نقش تجاری و در ادامه اخذ شناسه کالا اقدام نمایند.
همچنین مودیانی که تولید کننده یا وارد کننده نیستند و به عنوان یک فعال اقتصادی و توزیع کننده در بازار مشغول هستند، بایستی از حلقه های قبلی زنجیره تجاری همانند واردکننده ها و تولید کنندگان اقلام کالایی خود، نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام نمایند.
- دریافت شناسه کالا به صورت عمومی
متفاوت از فرایند اخذ شناسه کالا به صورت اختصاصی، شناسه عمومی کالا توسط مودیان و فعالین اخذ نمی شود و صرفا می توانند از فهرستی که سازمان امور مالیاتی در اختیارشان قرار داده است، استفاده کنند. فعالین محترم می توانند آخرین فهرست شناسه عمومی را از درگاه شناسه کالا و خدمات سازمان امور مالیاتی دریافت نمایند.
برخی از نکات دریافت شناسه کالا و خدمات
- فقط تولید کنندگان و وارد کنندگان می توانند شناسه کالای اختصاصی دریافت کنند.
- اگر پخش کننده یا فروشنده کالای اختصاصی یک تولید کننده یا وارد کننده باشید، می توانید از شناسه اختصاصی آن استفاده کنید.
- از شناسه اختصاصی خدمات دیگران به هیچ وجه نباید استفاده کرد.
- با توجه به تعداد بالای شناسه کالای عمومی بهتر است فایل شناسه کالا، خدمت و آخرین لیست را جداگانه استخراج نمایید.
- به مشمول و معاف بودن ارزش افزوده و داخلی یا وارداتی بودن آن دقت کنید.
ثبت ديدگاه